سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلام ناب اسلامی
ثامن تم
طراح قالب
ثامن تـــم

آیا نوروز ریشه دینی دارد؟      

در برخی  از روایات، امامان علیهم السلام از نوروز مطالبی موجود است .

مثلا در روایتی از حضرت صادق«علیه السلام» نقل شده که میفرماید: «نوروز، روزی است که پروردگار از بندگان پیمان گرفته است او را عبادت کنند و به او شرک نورزند و به فرستادگانش و امامان«علیهم السلام» ایمان آورند. نوروز، روزی است که خورشید در آن طلوع کرده و هیچ نوروزی نیست مگر این که ما در آن روز در انتظار از میان رفتن سختی هاییم؛ زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست.» ( بحارالانوار، ج 59، ص 1و 92)

در روایتی دیگر از معصوم«علیه السلام» وارد است: «چون نوروز(روزِنو) فرا می رسد، غسل کنید، لباس پاکیزه بپوشید، خود را معطّر سازید و در آن روز، روزه بگیرید.» 

 

در برابر این روایات، روایتی دیگر منسوب به حضرت امام موسی بن جعفر«علیه السلام» است که در پاسخ درخواستِ منصورِعبّاسی مبنی بر اینکه آن حضرت هنگام نوروز در جایی بنشیند و به دیگران تبریک و تهنیَت گوید، فرمودند: «در اخبار جَدّم‏ خبری از این عید چیزی نیافتم و پناه می برم به خدا که احیا کنم چیزی را که اسلام آن را محو نموده.» (بحارالانوار، ج 59، ص 2و 100).

بنابر فرمایش حضرت علی مرتضی علیه السلام : «هر روزی که در آن، نافرمانی خدا نشود، عید است.» (شرح نهج البلاغه فیض الإسلام).

رسوماتی مانند قند سائیدن بر سر عروس یا سفره هفت سین را با برکت دانستن یا سیزده فروردین را نحس دانستن یا ماهی در شیشه زندانی کردن و مقداری حبوبات اسراف و سبز کردن و روز سیزده دور انداختن مطابق دستور دینی نیست و خروج از صراط علی است.

روزی که امام زمان «علیه السلام» ظاهر شود روزی نو است و باید آنرا عید گرفت و لباس نو پوشید و روزه گرفت و عطر زد و غسل کرد) پس عید نو روز، روزی نو است و هر روزی می شود عید نوروز باشد به همین دلیل فرموده اند هر روز که در آن گناه نباشد عید است).

خداوند بهترین گفتار یعنی قرآن را در مقدّس ترین شب (یعنی شب قدر که از هزار ماه بهتر است) و در عزیز ترین ماهها(یعنی ماه مبارک رمضان) مطابق سال قمری نازل کرده است. اگر کار های دنیائی ما مهمتر از عبادات و شب قدر نیست، چه بهتر که آنها را با سال قمری تنظیم کنیم. عبادت خداوند ، قرائت قرآن و پاکی و نظافت خانه و نیز لباس نو بر تن کردن .(نه تجمّل گرایی و فخر فروشی کردن) ، و همچنین روزه داشتن و به دیدار دوستان و خویشان رفتن، بسیار پسندیده و ارزشمند است و این کار سفارش اسلام و در هر موقع نیکوست(غدیرخم).

ولی اعتقاد به نامیمونی روز سیزدهم فروردین و واجب بودن سفره هفت سین و برگزاری مراسم چهارشنبه سوری، چون علّت عَقلانی و شرعی ندارد، محکوم و مطرود است. پیام آیت الّله صافی : امّت بزرگ و مسلمان ایران! شیعیان و جوانان متعهّد و مخلص! فرزندان قرآن و نهج البلاغه! امّت توحید، امّت حق و عدل و صدق و صلح! امّت محمّد صلی الله علیه وآله وسلم ! برادران و خواهرانی که اسلامیّت را ملیّت، هویّت و افتخار خود می دانید و در میدانهای مختلف همواره با آن ابراز وجود و اعلام موجودیّت می کنید و سرافراز و سربلند، به اسلام، به شعائر اسلام، به التزام و احکام اسلام و مدنیّتِ اسلامی می بالید! ای عاشورائیان و صاحب الزّمانیان ! شما که همیشه و در فرصتهایی مثل عاشورا، هویّت اسلامی خود را به نمایش گزارده و نشان داده اید آنچه پیش شما اصل است و هم? هدفها و حرکتها و افتخارات و برنامه ها و شعارها باید بسوی آن و برای آن و برگرفته از آن باشد، اسلام و ولایت اهل بیت، علیهم السلام است، روی سخن و عرایضم با شماست. با آن عدّه ای که در عوالم معلومی سیر می کنند و می خواهند با کارهائی مثل پریدن از روی آتش سنّتهای مرده را زنده کنند حرفی نداریم؛ روی سخن، با شما برادران– فرزندانِ علی علیه السلام و خواهران و دخترانِ فاطم? زهرا علیه السلام است.

البته مراسم خرافی مثل چهار شنبه سوری، مناسب با شأن، مقام، درک، بصیرت و معرفت مردم شریف و مسلمان ایران نیست و کسانی که در این مراسم شرکت می نمایند اکثراً ناآگاه و بی اطّلاع می باشند و گروهی غرضشان ضربه زدن به هویّت اسلامی جامعه است؛ در پشت ترویج این هویّت زدائی، روشن فکر نماها و برخی نویسندگان و مطبوعات ملی گرا، شمار دستگاههای تبلیغاتی بیگانه قرار دارند. اینها در گوشه و کنار دنیای اسلام، به اسم میراث ها و سنّت های باستانی فرهنگ های جاهلی آنها را مطرح می کنند؛ مثلا در ایران عصر های قبل از اسلام، در مصر دوره های فرعون ها و زمانهائی که عروس نیل و آن خرافات عجیب و غریب رایج بود و در این سو و آن سو و هر جا دستشان برسد برای کمرنگ کردن فرهنگ اسلام و مدنیّت اسلامی تلاش میکنند. هم اکنون مسئله حجاب در فرانسه و ضدّیت با حقوق اوّلیّه زن های مسلمان، عمق این توطئه ها را نشان میدهد. فرهنگ چهار شنبه سوری ، فرهنگ ضدّ حجاب ، فرهنگ به اصطلاح ملی گرائی، مبارزه با مدارس دینی، فشار شدید آمریکا بر حکّام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران اسلامی ، اوضاع فلسطین و افغانستان و عراق و ده ها مسائل دیگر، همه، حرکت در خط استیلا بر عالم اسلام و محو مدنیّت آن می باشد و همه در یک مسیر قرار دارد. مسلمانان در چنین شرایطی باید اتحاد و آگاهی و ایستادگی و هوشیاری خود را حفظ کنند و از مواضع دینی خود عقب نروند؛ هدف دشمن را از احیاء عادات کهن و مرده که چهار شنبه سوری در ایران نمونه ای از آن است درک نمایند. در خاتمه لازم به تذکر است که شنیده شد بعضی از مسئولین به عنوان کنترل و دفع اَفت به فاسد، در مقام رسمیّت دادن به مراسم چهارشنبه سوری و نوروز برآمدند حقیر، این اقدام را که حکایت از ضعف نیروهای کنترل کننده نظم می باشد، خلاف مصلحت و حرکت در مسیر همان برنامه چهارشنبه سوری و رسمیّت دادن به آن میدانم.

التماس دعا

یا علی


دوشنبه 95/1/9 .:. 8:50 عصر .:. خادمة الزهراء نظرات ()
.:. کدنویسی : وبلاگ اسکین .:. گرافیک : ثامن تم .:.
درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 17
کل بازدیدها: 164424