سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلام ناب اسلامی
ثامن تم
طراح قالب
ثامن تـــم

 غیبت مؤمن را کردن گوشت مرده او را خوردن است
وَ لَا یَغْتَب بَعْضُکُم بَعْضًا أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ. 
«و نبایستى کسى از شما غیبت دیگرى را بنماید، آیا دوست دارد یکى از شما که گوشت مرده برادر خود را بخورد؟ پس این عمل براى شما ناپسند است.»
مؤمن کلمه طیّبه است، تُؤْتِى أُکُلَهَا کُلَّ حِینِ بِإِذْن رَبَةَ معاد شناسی:ج2،ص303

زنان ریسمان‏هاى دام إبلیس‏اند؛ و شَباب [1]، شعبه‏اى از جنون است؛ و بدترین کسب ها، کسب رِبَا است؛ و بدترین خوراک ها، خوردن مال یتیم است؛ و سعید و رستگار کسى است که بواسطه دیگران پند گیرد؛ و شقى و بدبخت کسى است که در شکم مادرش شقاوت یافته است؛ و حقّا غیر از این نیست که بازگشت هر یک از شما به سوى محلّى است که چهار ذراع است [2]؛ و امور وقتى فائده مى‏بخشند که به آخر برسند (و یا آنکه خیر و شرّ و سعادت و شقاوتِ امور بستگى به آخر آنها دارد.) و ملاک و میزانِ سنجشِ أعمال، عواقب آنهاست؛ و دروغ گفتن از همه اقسام ربا، رَبَوى‏تر و أثرش هولناکتر است؛ و هر چیزى که باید بیاید، نزدیک است؛ و دشنام دادن مؤمن فسق است؛ کار زار با مؤمن، کفر است؛ و خوردن گوشت او (به غیبت کردن) از گناهان خداوندى است؛ و احترام مال مؤمن، همچون احترام جان او و خون اوست؛ و کسیکه بر خدا توکّل کند، خدا او را از کفایت مى‏کند؛ وکسیکه شکیبا باشد، پیروز مى‏گردد؛ و کسیکه از مردم بگذرد، خداوند از او مى‏گذرد؛ وکسیکه خشم خود را فرو نشاند، خدا او را پاداش مى‏دهد؛ و کسیکه بر مصیبتى صبر کند. خدا به او عوض مى‏دهد؛ و کسیکه عملى انجام دهد، تا به گوش مردم برساند، و دوست داشته باشد که عمل خود را براى مردم بیان کند، خداوند او را به سوء سریره‏اش و به کردار زشتش در بین مردم مشهور مى‏کند؛ و کسیکه روزه بگیرد، خداوند أجر او را دو چندان مى‏دهد؛ و کسیکه گناه خدا را مرتکب شود، خدا او را عذاب مى‏کند.
امام شناسى ج‏10 216 خطبه رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم

[1]-.
» شَبَاب به معناى تَشْبِیبْ آمده است؛ گفته مى‏شود: قصیدهٌ حَسَنة الشَّباب؛ یعنى قصیده‏اى که در آن تشبیب خوب بکار برده شده است. و تشبیب به معناى ذکر أیام جوانى و لهو و تعزّل؛ و بیان شاعر مواضع نیکوى زنان راست و شرح دلباختگى و مفتون شدن اوست نسبت به ایشان.
[2]-ذراع مقیاس طولى است که به اندازه سر انگشتان تا مرفق است و در حدود نیم متر است و چهار ذراع یعنى دو متر و کنایه از اندازه قبر است.

 

 گل


 


دوشنبه 90/12/29 .:. 4:6 صبح .:. خادمة الزهراء نظرات ()
.:. کدنویسی : وبلاگ اسکین .:. گرافیک : ثامن تم .:.
درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 33
بازدید دیروز: 17
کل بازدیدها: 164449